Bra att tänka på vid köp på nätet.

Det finns en del saker du som konsument bör vara uppmärksam på innan du gör ett köp på nätet.

  • Kontrollera vilket företaget som du ingår avtal med. Det ska finnas tydliga kontakt- och företagsuppgifter till det företag som står bakom nätbutiken. I vissa fall är det företag som tillhandahåller nätbutiken inte samma företag som du ingår avtal med. Kontrollera alltid vilket företag som är din avtalspart och hur du kan komma i kontakt med företaget om du har några frågor om ditt köp eller vill ångra eller reklamera ditt köp.
  • Kontrollera vilka villkor som gäller för ditt köp. Villkoren för ditt köp regleras av tvingande lagstiftning (t.ex. ångerrätt och reklamation), företagets allmänna köpvillkor och övrig information som företaget lämnar på webbsidan, t.ex. information om priser och rabatter.
  • Kontrollera vilka leveransalternativ som finns, företagets villkor för leverans och om ditt köp innebär några tillkommande kostnader. Företaget är skyldigt att ge dig tydlig information om alla tillkommande kostnader och du ska uttryckligen godkänna dessa för att du ska bli bunden att betala, t.ex. frakt som tillkommer till din beställning.
  • Kontrollera din beställning innan du slutför ditt köp så att de uppgifter och eventuella tillval du gjort är korrekta.

Vi vill även tipsa om Hallå konsument som har en sida för tips när det gäller att handla på nätet. Du når sidan genom att klicka här.

Ibland går det fel vid köp på nätet och då är det lätt att det uppstår frustration. Eftersom våra certifierade nätbutiker ska följa våra krav är vi angelägna om att få veta om så inte sker. Vänligen lämna in ett tips till oss via formuläret nedan så följer vi upp det med nätbutiken som ditt tips avser.



Vi har samlat länkar till mer information om frågor som rör konsumenträtt:

Allmänna Reklamationsnämnden – http://www.arn.se/
Konsument Europa – http://www.konsumenteuropa.se/
Konsumentverket – https://www.konsumentverket.se/
Hallå konsument – https://www.hallakonsument.se/
Konsumenternas.se – https://www.konsumenternas.se/
Telekområdgivarna – http://telekomradgivarna.se/
Sveriges konsumenter – http://www.sverigeskonsumenter.se/
Råd och Rön – https://www.radron.se/
Plånboken i Sveriges Radio – http://sverigesradio.se/planboken

Viktigt att veta är att Trygg e-handel främjar en god ton på nätet. Därför reserverar Trygg e-handel sig från att hantera tips/ärenden i det fall där någon av parterna använder ett oacceptabelt språk eller på annat sätt agerar kränkande.

Svensk Distanshandel AB som äger varumärket Trygg e-handel har inte behörighet att driva en juridisk process mot en e-handlare som inte sköter sig. Vårt starkaste påtryckningsmedel är att vi kan frånta e-handlaren rätten att vara certifierad av Trygg e-handel. Trygg e-handel ställer som krav att en e-handlare måste följa beslut som kommer från ARN.